torsdag 20 november 2014


Ingreppet

 

Igår var en hemsk dag för mig. Jag tror att nervositeten gjorde mig så orolig att jag gick hemma och kände mig plötslig hungrig och jäääätte sugen. Jag skulle kunnat äta vad som helst. Jag luktade på maten, godis, allt! Helt tokigt! Jag smakade inte på något, men fasiken, jag skulle veka om ingreppet var inte idag. Sedan kunde jag inte sova, usch…

 

Och nu var det dags. Jag var förberedd så gott det går och trött (somnade runt tre, tror jag) och skraj.  Jag tog lite semester för jag viste ju inte hur länge jag skulle må dåligt. Ville liksom vara helt bra innan jag skulle jobba igen. Min snälla chef har sagt till mig att om det skulle behövas mer så ordnar vi det. Jag hoppas bara att det inte ska behövas!

Min före detta man tog ledigt från jobbet för att jag skulle slippa åka buss ditt och tillbaka. Mycket snällt och jag är tacksam för det!

Jag kom till Karlshamn innan 10. Vanligtvis röker jag, men nu tog jag bara nikotinplåster. Tänkte att det bli bättre att inte röka innan ingreppet. Ska säga att det var lite svårt, ciggen är tyvärr min tröst, som mat i vanliga fall. Jag får ta tag i detta lite senare, en sak i taget…

Jag kom ihåg hur det gick sista gången jag gjorde gastroskopi. Det var i samband med gallblåsaoperation. Några stenar hamnade i gallvägar och skulle tagits bort med hjälp av ingreppet. Jag ska säga att de fick sova ner mig… Personalen tryckte ner slangen och jag drog ut den. Jag hade känslan att jag skulle kvävas till döds! Hur fasiken ska det går nu, tänkte jag.

 

Jag gick till kassan och sedan upp till mottagningen. Där mötte mig Mikael, Ina och Birgitta. Jag blev vägd och de kollade mitt blodtryck. På plats var även Henrik, som vi alla träffade innan och en assisterande kirurg som heter Erik (hoppas jag stavar hans namnrätt). Jag fick nål i armen och bedövning i halsen, miniform och sedan nån spray. Efter bara några sekunder kände jag inte att jag svalde så snabbt funkade det! Sedan fick jag Midazolam i armen och efter det kommer jag inte ihåg något… Jag är säker att jag kände 2-3 stick i magen. Men annars? Nothing! Vet inte hur allt gick till, haha. Hoppas att jag inte var för stor besvär =) Personalen var lugn, rolig, så himla proffsig och trevlig.

Jag fick veta att ingreppet pågick i 12 min. Längre tid tar allt annat runt omkring.

Efter ingreppet fick jag vila, vet inte hur lång =) Jag hade mycket ont efteråt då fick jag smärtstillande i form av 3 tabletter. Det tog lite tid och smärtan blev hanterbar.

Just nu har jag lite ont i halsen (riktigt lite) och om jag inte rör på mig så känner jag inte smärtan i magen, bara att den är lite spänt. Fast jag hostar än och då är det inte roligt. Ärligt talat så vågar jag inte röra på mig heller… Kommer att undvika det så länge jag kan, för då gör det jädrans ont, men iaf inget jag inte kan hantera. Vi får väl se hur bli det efter att deras tabletter slutar funka.

Jag är iaf glad att det är över!

 


Vi hörs snart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar