fredag 2 januari 2015


Torsdags vägning och lite ”skitsnack”

 

Egentligen är det ju fredag, men jag vägde mig i torsdags innan jag åkte till jobbet.

Jag väger nu 96,9 kg. Det är igen bara 0,5 kg från förra veckan.

Nu ska jag återkomma till de normala mat rutiner jag hade innan jul- och nyårshelgen.

Då hoppas jag att jag kan se lite mindre kg på vågen igen. Och så länge det går ner så är det ok. Bara inte uppåt! Då är det något som är fel med maten eller tömningarna.

 

Men, är man virrig så är man! Jag förmodar att det kan hända alla… Igår på morgonen packade jag min ryggsäck och åkte jag till jobbet. Först då upptäckte jag att jag har glömt väskan med hela aspire – spola – saker hemma. Så vad gör man? Ja, man äter ytterst lite ska jag säga, haha.  Jag vägde mig direkt när jag kom hem idag. Inget upp som tur är.

 

Jag måste säga att jag har fått lite prestations ångest. Jag läser att andra går ner i vikt i rasande tempot och jämför det med mina ynkliga 0,5 kg… Jag vet att det är olika för alla och att jag borde tänka bara på mig själv, men det är inte lätt. Sedan märkte jag att en del människor började hälsa på mig på annat sätt än tidigare. Nu menar jag verkligen bara en liten del, men ändå. De slutade med det vanliga: ”hej, hur är det”. Nu är det ”hej, hur mycket har du gått ner?”. Då ska jag svara typ, ”bara 0,5 kg”. Då får jag den förvånade blicken från dem. Som om de förväntar sig att jag snart borde vara smal som en pinne och att jag måste slarva för att jag inte är det. Då mår jag direkt dåligt. Men det är det gamla vanliga hos mig. Jag ska vara accepterat, allt jag gör borde vara på topp annars är det fel och människor tycker mindre om mig.

Men när ska jag lära mig att jag borde ”skita” i det? Min osäkerhet är något jag borde jobba på. Fast ibland blir jag bara ledsen och då är det lätt att deppa igen.

 

 

Jag har fått några gånger två frågor från de som, så klart, inte gjort ingreppet och jag tänker svara på frågorna nu.

 

1.      Vad händer om jag inte tömmer det jag åt – då går det ut den normala vägen. Risken är att jag inte går ner i vikt. Meningen är att jag ska i framtiden lära mig att äta som jag ska och låta bli att spola maten succesivt, en måltid åt gången tills jag inte behöver spola alls.

2.      Blir det överhuvudtaget något ” numero due” – ja, det blir det, haha, men man får räkna att det inte blir varje dag.

 

Hoppas att jag stillat er nyfikenhet och om det är något annat ni undrar så bara fråga på xD

 

Jag är ledig hela helgen! Jag börjar jobba först tisdagen den 6/1, skönt! Jag känner att jag behöver att vara lite ledig nu. Och så kan jag supporta min son under den första veckan av hans fasta. Värsta av de fyra, enligt min mening, men det ordnar sig för honom också, är jag säker på det.

 

 


Ta hand om er och trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Hej Jeanette! Jag läser din blogg dagligen och jag tycker du är en så modig och öppenhjärtlig människa. Skulle så gärna vilja komma i kontakt med dig. Har du en mailadress som jag kan skriva till?

    SvaraRadera
  2. Hej, och tack så mycket! Du kan skriva till n_etta@live.se =)

    SvaraRadera