måndag 19 januari 2015


Svårt med språk

 

Det är svårt att kommunicera eller skriva i ett annat språk än modersmål. Ännu svårare är det om man inte kan ett språk och förlitar sig på andra medel…

I torsdags har jag pratat med min mamma på skype. Hon brukar försöka läsa min blogg så ofta hon kan. Så när vi pratar kommenterar hon och frågar om vad jag skrev. Det var lite överraskande att höra från henne att hon inte kan förstå varför jag använder så ovårdat språk här i bloggen!

Jag fattade inte alls vad hon menade, haha. Då bad hon mig att översätta mitt sista inlägg till polska. Ja, jag måste säga att det inte var lätt att förstå vad jag skrev eller menade… Översättningen är helt obegriplig och inte nog med det, så min inte så grova ”skit va roligt” blev översatt till riktigt fult svordom i polska. Tur att det jag skriver läser oftast de som känner mig privat. Så i söndags kunde jag skratta åt allt även med min bästa väninna från Polen.

 

I helgen har jag städat hela lägenheten, kändes bra att har det gjort.

Jag har även promenerat! Musik och en runda jag tänkt ut innan jag gav mig av var ett måste. Det gick ganska bra måste jag säga. Däremot tyckte jag att det var lite tråkigt. Jag borde skaffa mig en ”promenad kompis” som kan driva på mig, haha. Tyvärr en hund är inte möjligt för vi lider hemma av allergier. Synd, jag kunde vara typ dagmatte för en =)

 

Nu ska jag börja min vecka då jag jobbar jätte mycket och är bara ledig en hel dag på fredag. Då ska jag även kappa slangen hos Birgitta. Den fastnar nu i allt då jag väntade nog lite för länge.

Tur att jag mår bra! Har faktiskt inget att klaga på =)

 


Ha ni så bra, så hörs vi på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar