torsdag 8 januari 2015


Torsdag

 

Jag har inte skrivit på en vecka. Kändes liksom tungt på något sätt.

Jag var deppig för det med vikten under veckan. Att gå ner så mycket på kort tid ger förhoppningar. Då kommer smällen och man hamnar i den hårda verkligheten, så att säga och då är det inte roligt länge. Men som jag skrev förr, man får betala för sina synder. Jag har ju fuskat jätte mycket under helger så jag får vara riktigt nöjd att jag inte gått upp.

Nu har jag kommit tillbaka till mina vanliga rutiner med maten och fuskar inte, tömningar går bra och äntligen finns det lite bättre resultat.

 

Jag måste säga att jag skäms lite. Jag menar vad är jag för människa som har lust att ge upp så fort? Så snabbt jag inte uppnå det jag vill så ”deppar” jag, tycker att det är svårt och vill att allt går så himla fort. Jag vet ju innerst inne att man ska jobba hårt för allt man vill ha. Men vikten? Då är det andra bullar. Då plötsligt är det: ”jag gör vad jag vill och mirakulöst ska det ordna sig annars skiter jag i det”. Usch, säger jag bara, känns att man har en del problem i huvudet att ta itu med, haha.

 

Idag väger jag 96 kg. Så det är 0,9 kg mindre från förra veckan. Jag har gått ner 20 kg och jag har fortfarande 28 kg kvar att tappa.

Jag har en tid hos Birgitta den 2/2, så jag hoppas att det ska gå ner nu hela tiden, haha. Jag borde korta slangen också men jag ska nog vänta till dess.

 

Jag har fått lite rodnad och sveda under pegen. Det gjorde faktiskt ont även vid spolningarna.

Jag köpte en hydrokortison salva som är receptfri på apoteket och efter 2 dagar så blev det bättre.

 

Det går bra för min son med hans fasta. Han ta det med ro och klagar inte även om han fortfarande känner sig hungrig.

Han har diabetes typ 1 och nu är det extra viktigt att kolla glukos mycket oftare än vanligt. Än så länge ha han klarat sig utan extrema socker fall, men någon gång var han tvungen att ta lite extra mat så att hamnade ibland på 900 – 1000 kalorier.

Han har tappat 3 kg på en vecka. Det positiva, förutom viktnedgången är att han behöver mycket mindre lång- och måltids insulin. Han minskade långtidsinsulin med 12 enheter och korttids med ca 60-70 enheter per dag! Så vi är båda glada för det.

 

Jag är mycket tacksam för att det finns nu att köpa en ny glukosmätare. Man behöver inte sticka sig alls och det är skönt. Tyvärr, så måste man köpa den själv och det kostar så att det svider! Men det är iaf värt nu under de första 3-4 månaderna innan han kommer starkt in i rutinerna och stabiliserar sitt insulin intag och glukosvärden.

Här kommer det en länk till sidan för blodsockermätare för de som är intresserade.

http://www.freestylelibre.se/

 

Nu väntar en jobbahelg igen. Så ha ni så bra gott folk, trevlig helg, vi hörs nästa vecka =)

 

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar