söndag 25 januari 2015


Lite funderingar

 

Nyligen har jag läst på min aspire-kollegas blogg en sak som gjorde att jag började fundera lite över hela min situation.

Låt mig citera honom:

…” En tanke som jag brottats med ett tag är att alla säger att jag är duktig som fixar detta. Duktig för att jag går ner i vikt. Men fan det tycker inte jag. Vad är det som jag är duktig på? Koppla in en slang och tömma?”…

…” Vad jag menar är att jag fixar inte detta! Då hade jag ju inte varit fet. Det är aspiremetoden som gör det. ”…

…” Lite får jag väl ta åt mig. Skulle jag käka en massa skit skulle detta kanske inte fungera. Eller nått. Men i huvudsak är det hjälpen jag tar för att lyckas som gör att jag inte tycker att jag är duktig. Jag behöver Peggy för att jag inte kan själv! Är helt enkelt värdelös på att gå ner i vikt själv! :)”…

 

Mycket i det han skriver kan jag hålla med om. Men jag tycker också att visst är vi alla ”duktiga”! (Btw, jag gillar inte ordet ”duktig”. Tycker att det borde stanna på förskolans nivå, haha. Fast ibland är det bästa ordet, som jag kan hitta, för att beskriva vad jag menar.)

 

Men som sagt jag började fundera lite över mig själv efter jag läste hans ord. Jag som är stolt över mig och tycker att jag är bra för att jag klarar gå ner i vikt. Är det då jag eller slangen?

Är jag samma person som förr? Feta, misslyckade (nu menar jag viktnedgången bara) kvinna? Gör aspire hela jobbet åt mig?

Jag kan självklart bara tala för er vad jag tycker, men NEJ! Det är JAG! Jag har all rätt att vara stolt och kan med glädje ta emot beröm och ”klapp i ryggen”.

När jag bestämde mig för att prova aspire var jag redan i mitt huvud på väg till ett annat liv. Och fastan bara stärkte min beslutsamhet. Det blev en provning för mig.

Och aspire har förändrat mitt liv helt. Mest till det positiva ska jag säga =)

För vad är aspire? De har berättat till oss på första mitt möte med aspiregruppen, kan inte citera ordagrann som ni förstå: ”aspire och slangen är ett verktyg, hjälp som ni får i början, men jobbet efteråt är ert”.

Och jag vet att det är vårt jobb som gör att vi går ner i vikt. Det underbara som aspire ger är kontroll över mitt matmissbruk. För jag är ju missbrukare.

Visa mig en överviktig person som inte vet vad och hur man ska äta! Det är inte kunskap som saknas. Det är andra orsaker. Nu är jag inte en psykolog eller att har speciella kunskaper som ger mig rätt att analysera sådana problem. Men det lilla vett jag har säger att problemet med varför jag blev som jag blev sitter lite djupare inne.

 

Jag tänker inte förminska hjälpen av slangen eller säga att jag skulle klara mig utan aspire.

Skulle jag kunnat så skulle jag inte varit fet! Men hela mitt tankesätt runt maten förändrades. Och planeringar runt vardagen också.

Det tar tid att tugga maten tills den är ok för att svälja och spola utan stopp. Det tar även tid att spola. Det är inte ofta jag stoppar i mig sötsaker eller annat onödigt nu för tiden. Det är så att jag inte äter kött, förutom kyckling, för det är svårare att tugga.  Jag tuggar mat till mos, så det tar tid att äta, då hinner huvudet uppfatta att jag är mätt tidigare. Jag äter mindre portioner tack vare allt detta. Så det finns saker som jag fick ändra på. Inte för att det är jobbigt men det är bara annorlunda nu.

Skulle jag, ursäkta språket, skita i allt detta, så skulle jag inte gå ner i vikt med 10 slangar i magen. Men i takt med att jag är smalare så har jag tom börjat med lite motion! Haha, inget jag tänkte att jag skulle göra någonsin förr. Så där finns ändring också, som förhoppningsvis ska ge mig slankare och starkare kropp.

Och som sagt allt detta positiva tack vare aspire! Men det är jag som gör jobbet! Och det är jag som är "duktig"   xD

 


Ha ni så bra!

 

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar