lördag 20 december 2014


Karma's a bitch

 

Jag har läst någonstans att varje synd, smärre såväl som grövre, kräver botgöring.

Nu med annalkande juletid en jämförelse med en av mina synder är på plats. Jag ska inte komma här med en analys av mitt liv men det jag tänker på är ”frosseri”.

Jag har levt med för mycket, för kaloririkt och med mat jag åt för snabbt. Jag är medveten om det! Det resulterade att jag blev som jag blev. Jag kan tycka att det är lite orättvist när jag tänker på min bästa väninna som är smal och äter mer än jag gjorde, och rör på sig lika lite som jag.

Men jag har tagit ett steg nu i livet som ska förändra allt och jag är glad för det. Jag ser fram emot att bli smal.

Jag vet inte vad är för fel med mig men jag är inte så nöjd som jag borde vara. Missförstå mig inte nu! Jag skulle inte för en sekund ändra mitt beslut. Jag tar det som kommer och är förväntansfull, men...

Jag har alltid gillat nya smaker och mat. Jag njuter i vanliga fall av att dela måltid, laga mat, experimentera och hitta på. Nu däremot känner jag att jag har tappat intresse för det mesta som har med maten att göra.

Människor som har börjat sin resa med aspire före mig säger att först nu njuter de av måltiden och maten. Jag gör inte det längre. Jag äter för att jag är hungrig.

Jag har alltid gillat varm mat. Nu för tiden innan jag är klar, är min mat kall. De första tuggorna är goda, men innan jag sväljer blir allt smaklös och till och med lite äcklig.

Att äta tar himla lång tid och spontaniteten försvann helt. Så, ja, jag har tappat en del som jag njöt av och älskade och... som gjorde mig tjock, för att jag inte kunde hitta balansen.

Jag vill bara förtydliga nu (för de som kanske tror det) att det är inget fel på mina tänder och att tugga för sig är inte svårt i normala fall.

 

Det gäller att prioritera! Mitt val säger vad som är viktigast för mig. Och jag ska fortsätta!

No matter what! Men som jag skrev innan ” karma's a bitch”, jag får betala för mina synder.

Jag är så himla tacksam för att aspire metoden finns. Tänk på alla de som behöver hjälp. Tänk på de som gjorde GBP (jag var i tankar på väg att göra det) och måste leva resten av livet med ändringar som man inte kan ångra. Jag vet, att jag även nu kan leva nästan som vanligt. Om jag vill, kan jag plocka bort pegen. Det gör att man känner sig tryggare, inget är ju förändrat permanent i kroppen.

 

Målet är att jag ska lära mig att ändra på mina vanor. Jag tar denna period som det är, bara en period i livet som jag ska gå genom. Fast jag kan inte låsts för er, att jag tycker om allt.

Jag ska i framtiden låta bli att spola, jag ska hålla vikten utan att behöva mosa maten till det minsta och då jag ska njuta igen. Tugga ordentligt och äta skata, det ska jag för alltid göra, men inte som jag gör nu!

 

Nu när julen närmar sig är jag inte särskild orolig. Jag vet att det kommer att vara mer sötsaker än vanligt, men jag ska försöka att vara förnuftig.


Min familj består av min son och min mamma. Mamma bor i Polen och vi, tyvärr, kan inte träffas varje jul. Min son har blivit vuxen och julen fått många modifikationer hos oss. Vi ger varandra bara något symboliskt på julafton och handlar annat på mellandagsrea.

Vi delar julmaten på flera dagar. Varmrätter för sig och kalla rätter för sig. Ingen orkar äta allt på en gång! Det har vi gjort i några år, då vi firar själva. Självklart, att det blir den svensktraditionella maten på menyn, men det slinker in en del av polsk mat också.

I Polen äter vi inte kött på julafton, bara massor av fisk och grönsaker.


Nu har jag en, som jag kallar det ”dropp in vecka”. Jag jobbar måndag till tisdag, på julafton börjar jag redan kl 13.45 och går av nästa dag klockan 9:00. Sedan, lördag till söndag och måndag till tisdag igen. Lite tufft att det kom vid julhelgen, men vad ska man göra? Jag har inte precis speciell julstämning hemma eller i huvudet. Men jag får skaffa det, för min brukare och andras bästa =)

Min son i alla fall ska träffa sin pappa och farmor på julafton, så jag är glad att han inte kommer att vara ensam. Och vi två för göra liten tjuvstart den 23/12 .

Nu ska jag ta en liten paus från skrivandet här. Jag återkommer på torsdag nästa vecka, så kan jag berätta hur mycket jag väger och lite annat smått.

 

 

Jag vill önska Er alla en riktig God Jul! Ha ni så himla bra och mys med era familjer under alla helgdagar.







  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar